UWAGA! Dołącz do nowej grupy Bielsko-Biała - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Andi Mancin


Andrea „Andi” Mancin, urodzony 6 grudnia 1976 roku w Bielsku-Białej, to znany polski kierowca rajdowy. Jego kariera sportowa jest pełna pasji i zaangażowania w świat motorsportu.

Od najmłodszych lat fascynował się wyścigami, co zaowocowało jego późniejszymi sukcesami na arenie rajdowej.

Kariera

Początki

Sportowa kariera Andiego Mancin rozpoczęła się od pasji do snowboardu. Już w 1998 roku zajął dziewiąte miejsce w pucharze Europy w Boardercrossie. W kolejnym sezonie, 1999, uplasował się na dziewiątej pozycji w zawodach Air Red Bull na Węgrzech oraz na mistrzostwach Polski Big Air, które odbyły się w Zakopanem. W 2000 roku zajął 10. miejsce na Big Air w Szczyrku.

Następnie spróbował swoich sił w motocrossie, a w 2003 roku startując w Mistrzostwach Polski w Snowmobile zdobył piątą lokatę. Rok później, podczas Alfa European Challenge, zajął 24. miejsce, uzyskując 10. lokatę w klasyfikacji debiutantów. Na krajowej scenie wyścigowej, prowadząc Alfy Romeo 147 GTA, zdobył tytuł mistrza Polski w wyścigach długodystansowych w klasie 2000, a również uzyskał tytuł wicemistrza w klasyfikacji generalnej. Mancin znalazł się na trzecim miejscu w Mistrzostwach Polski samochodów turystycznych, a także w samochodach GT, prowadząc Porsche 911 GT3 Cup. Jego przygoda z snowmobile także nie zakończyła się bez sukcesów – zamknął ją na czwartym miejscu.

Lata 2005–2009

W 2005 roku zawodnik kontynuował swoje starty w Europejskim Pucharze Alfy Romeo, gdzie zajął 12. pozycję. Brał także udział w rajdach zaliczanych do Pucharu PZM, a jego pilotem został Ryszard Ciupka. Mancin uplasował się na trzecim miejscu w Mistrzostwach Polski Snowmobile. Rozpoczął sezon 2006 startując w Rajdzie Szwecji, gdzie zakończył rywalizację na 12. miejscu w grupie N. Wziął również udział w wyścigu Porsche Carrera Cup Deutschland na torze Hockenheimring, kończąc na 19. pozycji.

W trakcie tego sezonu musiał zawiesić swoje zmagania sportowe z powodu stwierdzonego wirusowego zapalenia wątroby typu C, o czym świadczyły pierwsze objawy z końca poprzedniego sezonu. Po operacyjnym usunięciu guza, Mancin wrócił do motosportu w 2007 roku, biorąc udział w dwóch rundach WRC w grupie N. Rajd Monte Carlo zakończył na 11. miejscu w klasie, natomiast rajd Finlandii ukończył na 10. pozycji. Miał także okazję wystartować w Polskim, Słowackim i Włoskim wyścigu, a jego zespół Happy Racer 1 brał udział w 25 Heures VW Fun Cup na torze Spa-Francorchamps, osiągając 11. miejsce. W zawodach autocrossowych w Magione zajął ósme miejsce w pierwszym biegu, ale w następnych musiał zakończyć start z powodu awarii silnika.

W 2008 roku kontynuował rywalizację w Pucharze Europy w Autocrossie, kończąc rundę w Prerovie na 11. pozycji, natomiast w Słowacji oraz Czechach zajął czwarte miejsca. Na węgierskim torze Nagydobos zajął dziewiąte miejsce. W ostatnich zawodach sezonu na obiekcie Dargov-Dubiny po kolizji został wykluczony, a złamany nadgarstek oraz palec prawej dłoni nie pomogły mu w dalszej rywalizacji. Zajął szóstą pozycję w klasyfikacji generalnej dywizji 3A. Brał również udział w pięciu rundach RSMP z Jakubem Bergerem jako pilotem, uzyskując najlepszy wynik na piątym miejscu podczas Rajdu Orlen. Jego premiera w Rally America miała miejsce w rajdzie Lake Superior Performance, gdzie ścigał się z Maciejem Wisławskim, zdobywając czwarte miejsce.

W pełnym cyklu Rally America w 2009 roku jechał Mitsubishi Lancerem Evo IX, a pilotował go ponownie Maciej Wisławski. Otwierający sezon Sno* drift Rally zakończył na czwartym miejscu, a w kolejnych rajdach stawali czoła różnym problemom technicznym, ale ukończyli rajd na piątym miejscu w 100 acre Wood Rally. W Olympus Rally zajęli czwartą lokatę, a Oregon Trail Rally przyniósł im pierwsze miejsce na podium, trzecie. Chociaż w New England Forrest Rally musieli się wycofać, w klasyfikacji generalnej Mancin zebrał 97 punktów, co uplasowało go na drugiej lokacie, tracąc 54 punkty do Travisa Pastrany, a w zawodach X Games dotarł do ćwierćfinału, eliminując się z walki z Tannerem Foustem.

Lata 2010–2014

W sezonie 2010 planował kontynuować starty w Rally America, jednakże Sno* Drift Rally rozpoczął nie pomyślnie, kończąc na 12. pozycji z powodu problemów technicznych i błędów kawalerii kierującej na śliskich trasach. W wyniku trudności finansowych musiał zawiesić kolejne starty w tej serii, co zniweczyło jego szanse na uczestnictwo w X Games. Udało mu się jednak uczestniczyć w drugiej rundzie mistrzostw Polski Endurance na Torze Poznań, gdzie osiągnął dziewiąte miejsce prowadząc Renault Clio RS.

Wkrótce zebrał budżet na start w jednej rundzie US Rallycross Championship, w której awansował do finału B, kończąc ostatecznie na dziewiątej lokacie po drugim dniu zawodów. W 2011 roku wziął udział w rundzie Global RallyCross w Old Mill Rally Park, borykając się z kłopotami z turbosprężarką. Po nieudanym 20-metrowym skoku samochód dachował, rano planując zakończono swój udział na 12. miejscu.

Dwa lata później, w 2012 roku, wziął udział w wyścigu terenowym Baja 1000. Razem z Amerykaninem Tonym Miglinem i Niemcem Arminem Kremerem dojechali do mety w La Paz na 26. miejscu, a szóstym w klasie. W 2013 roku z kolei stanął na starcie wyścigu Motomaraton 24h w Mucharzu, gdzie jego pilotem był Jerzy Bodzioch. Prowadził Fiata 500 4×4 „Adela”, ale niestety nie udało się im ukończyć zawodów. W nadchodzących sezonach Mancin postanowił przygotować Fiata 500 w specyfikacji rallycrossowej, z zamiarem uczestniczenia w GRC.

Życie prywatne

W poszukiwaniu korzeni Andiego Mancin, jego ojcem jest włoski przedsiębiorca, który ma bliskie związki z koncernem Fiat. Razem z rodziną przebywał w takich krajach jak Brazylia i Meksyk, gdzie jego ojciec zakładał fabryki, przyczyniając się do rozwoju lokalnego przemysłu.

Od roku 2020, Andi jest w nieformalnym związku z utalentowaną piosenkarkąEweliną Lisowską, co wzbudza zainteresowanie mediów i fanów obu artystów.

Wyniki

Rally America

Wyniki przedstawiają osiągnięcia Andiego Mancin w zawodach Rally America, które odbyły się na przestrzeni lat.

Wyniki Rally America
RokSamochód123456789PunktyMiejsce
2008Mitsubishi Lancer EVO IXSN*1ACOLYORESUSNENOJICOLLSU
4
1226
2009Mitsubishi Lancer EVO IXSN*
4
1AC
5
OLY
4
ORE
3
SUS
4
NEN
NU
OJI
2
COL
2
LSU
3
972
2010Mitsubishi Lancer EVO IXSN*
12
1ACOLYORESUSNEN___33

Przypisy

  1. Czas na wielki debiut nowego ukochanego Eweliny Lisowskiej. Pokazała twarz swojego wydziaranego partnera przy piwku. Przystojny? [online], Jastrząb Post, 19.09.2021 r. [dostęp 05.12.2021 r.]
  2. Andi Mancin, odc. 3, „vod.tvp.pl” [dostęp 18.02.2017 r.]
  3. Mancin planuje GRC. autoklub.pl, 26.11.2013 r. [dostęp 26.11.2013 r.]
  4. Karuzela z przeszkodami. autoklub.pl, 24.06.2013 r. [dostęp 24.06.2013 r.]
  5. Powtórka w La Paz. autoklub.pl, 16.11.2012 r. [dostęp 16.11.2012 r.]
  6. Tanner pokonał Szwedów. autoklub.pl, 17.04.2011 r. [dostęp 17.04.2011 r.]
  7. Kolejna niesamowita przygoda. autoklub.pl, 08.11.2010 r. [dostęp 08.11.2010 r.]
  8. Znowu wygrali Słowacy. autoklub.pl, 26.06.2010 r. [dostęp 26.06.2010 r.]
  9. Mancin zawiesza starty w USA. autoklub.pl, 20.04.2010 r. [dostęp 20.04.2010 r.]
  10. Dopchani do mety. autoklub.pl, 02.02.2010 r. [dostęp 02.02.2010 r.]
  11. Finisz na 3 cylindrach. autoklub.pl, 18.10.2009 r. [dostęp 18.10.2009 r.]
  12. Mancin walczy o budżet. autoklub.pl, 10.09.2009 r. [dostęp 10.09.2009 r.]
  13. Mancin bez hamulców. autoklub.pl, 06.06.2009 r. [dostęp 06.06.2009 r.]
  14. Ciupka zastąpi Wiślaka. autoklub.pl, 03.06.2009 r. [dostęp 03.06.2009 r.]
  15. Mancin wygrywał oesy. autoklub.pl, 02.03.2009 r. [dostęp 02.03.2009 r.]
  16. Mancin złamał nadgarstek. autoklub.pl, 09.09.2008 r. [dostęp 09.09.2008 r.]
  17. Mancina zawiódł silnik. autoklub.pl, 25.09.2007 r. [dostęp 25.09.2007 r.]
  18. Nasi w 25 godzinach Spa. autoklub.pl, 09.07.2007 r. [dostęp 09.07.2007 r.]
  19. Andi myśli o powrocie. autoklub.pl, 21.11.2006 r. [dostęp 21.11.2006 r.]
  20. Andi jedzie Szwecję. autoklub.pl, 27.12.2005 r. [dostęp 27.12.2005 r.]

Oceń: Andi Mancin

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:21