Aleksandra Zawieruszanka, urodzona 3 kwietnia 1937 roku w Bielsku, to wybitna postać w polskim świecie sztuki filmowej, telewizyjnej oraz teatralnej. Jej talent aktorski sprawił, że zdobyła dużą popularność i uznanie wśród widzów.
W szczególności wyróżnia się dzięki pamiętnej roli Edyty Lausch w kultowym serialu Stawka większa niż życie, a także dzięki charyzmatycznej interpretacji postaci porucznik Krystyny Gromowicz w filmie Rzeczpospolita babska.
Życiorys
Wczesne lata
Aleksandra Zawieruszanka przyszła na świat 3 kwietnia 1937 roku w Bielsku. Jej tata angażował się w działalność miejscowej Partii Pracy Socjalistycznej, jednak kiedy miała zaledwie trzy lata, został uwięziony w obozie koncentracyjnym w Dachau. Matka Aleksandry była z kolei kurierką Armii Krajowej. Na szczęście, cała rodzina Zawieruchów przetrwała trudne czasy drugiej wojny światowej.
Od najwcześniejszych lat Aleksandra fascynowała się teatrem i regularnie brała udział w szkolnych przedstawieniach oraz konkursach recytatorskich, w których nawet zdobywała nagrody. Choć snuła marzenia o zostaniu aktorką, podchodziła do nich z dużą dozą ostrożności, obawiając się, że jej przeciętna uroda może stanąć na przeszkodzie jej aspiracjom. Ostatecznie postanowiła studiować filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.
Wątpliwości i kompleksy Aleksandry zostały rozwiane po zapoznaniu się z aktorką Marią Bogdą, która w towarzystwie męża, Adama Brodzisza, zamieszkała w pokoju Zawieruchów na mocy decyzji władz. To właśnie ta znajomość skłoniła młodą Aleksandrę do podjęcia decyzji o zgłoszeniu się do warszawskiej PWST.
Dzięki jej talentowi komisja egzaminacyjna nie miała wątpliwości co do umiejętności Zawieruszanki, co pozwoliło jej porzucić studia polonistyczne na rzecz pasji teatralnej. Ukończyła Wydział Aktorski w 1959 roku, z czym wiązał się również jej występ w dyplomowym przedstawieniu opartym na dziele Stanisława Wyspiańskiego, Wesele. W tym samym roku Jerzy Waldorff zauważył jej talent, pisząc w recenzjach dyplomowych: „Zapamiętajcie te nazwiska: Kępińska, Koczeska, Rylska, Stankówna i Zawieruszanka”.
Kariera teatralna i filmowa
Niedługo po zakończeniu studiów, w 1960 roku, Aleksandra Zawieruszanka otrzymała angaż w Teatrze Narodowym, gdzie zwrócił na nią uwagę Stanisław Bareja. Wkrótce później zagrała w komedii Mąż swojej żony, wcielając się w postać lekkoatletki Jadwigi Fołtasiówny-Karcz, co znacząco zaowocowało jej karierą filmową. Mimo że na planie znajdowała się w towarzystwie bardziej doświadczonych aktorów, krytyka pozytywnie oceniła jej role.
Choć Aleksandra skupiała się głównie na teatrze, jej obecność w kinie była sporadyczna. W 1962 roku wystąpiła w filmie Rodzina Milcarków w reżyserii Józefa Wyszomirskiego, a trzy lata później zagrała w Walkowerze, reżyserowanym przez Jerzego Skolimowskiego. W 1967 roku zagrała z kolei u boku Tadeusza Łomnickiego w filmie Zabijaka, a następnie w Upiorze Stanisława Lenartowicza. Z biegiem czasu, w kolejnym roku, na stałe wpisała się w świadomość widzów jako Edyta Lausch w serialu Stawka większa niż życie, w którym partnerowała Stanisławowi Mikulskiemu.
W 1969 roku Zawieruszanka zyskała szeroką popularność rolą porucznik Krystyny Gromowicz w komedii Rzeczpospolita babska. Jednakże, pomimo wzrastającego uznania, odrzucała propozycje kolejnych ról, nie szukając koniecznie sławy. W Teatrze Narodowym, w którym występowała przez ponad trzy dekady, zagrała szereg znaczących ról. Były to m.in.: Katarzyna w Widoku z mostu Arthura Millera (1960, reż. Józef Wyszomirski), Żaneta w Wilkach w nocy Tadeusza Rittnera (1962, reż. Henryk Szletyński), Helena w Grubych rybach Michała Bałuckiego (1964, reż. Marian Wyrzykowski), Wioletta w Kordianie Słowackiego (1965, reż. Kazimierz Dejmek) czy Helena w Śnie nocy letniej Szekspira (1968, reż. Wanda Laskowska).
W swym chińskim ostatnim wystąpieniu znajdujemy Matkę w Beniowskim (1971, reż. Adam Hanuszkiewicz), Markizę di Mildi w Opętanych Gombrowicza (1982, reż. Tadeusz Minc), Blanche w Tramwaju zwanym pożądaniem Tennessee Williamsa (1986, reż. Waldemar Matuszewski) i Duch w Dziadach Mickiewicza (1987, reż. Krystyna Skuszanka). Po 1990 roku nie występowała już na deskach Teatru Narodowego.
W 1991 roku publiczność miała okazję zobaczyć aktorkę w Teatrze na Woli, gdzie prezentowała się m.in. w spektaklu Nosorożec Eugène’a Ionesco oraz Magic Box Krzysztofa Gradowskiego.
Aleksandra Zawieruszanka zakończyła swoją karierę aktorską w teatrach w 1992 roku, lecz krótko powróciła w 2000 roku, występując w Łożu z baldachimem w Teatrze Scena Prezentacje w Warszawie. W 2005 roku zagrała epizod w jednym z odcinków serialu Na dobre i na złe, pojawiając się razem z długoletnim kolegą z planu Stanisławem Mikulskim. Odgrywali starszą, zakochaną parę, która po latach spotyka się w Leśnej Górze.
Życie prywatne
Aleksandra Zawieruszanka prowadziła życie u boku prawnika oraz varsawianisty Zdzisława Paprockiego, z którym zamieszkiwała na warszawskiej Woli. Z końcem listopada 2021 roku, w dniu 28, Zdzisław Paprocki odszedł na zawsze w wieku 75 lat. Para miała jednego syna, a także czwórkę wnucząt, co wzmocniło ich rodzinną więź.
W jednym z wywiadów Aleksandra wyznała, że oboje z mężem dzielili pasję do książek – byli zapalonymi bibliofilami oraz kolekcjonerami. W ich domowej bibliotece można było znaleźć imponujący zbiór, liczący ponad 10 tysięcy woluminów, co pokazuje ich wielką miłość do literatury.
Warto też wspomnieć o istotnym wydarzeniu w jej życiu – w 2009 roku Aleksandra Zawieruszanka wzięła udział w otwarciu Muzeum Hansa Klossa w Katowicach, co potwierdza jej zainteresowanie kulturą i historią.
Filmografia
W zakresie twórczości artystycznej Aleksandry Zawieruszanki, jej filmografia obejmuje zarówno filmy fabularne, jak i produkcje telewizyjne oraz projekty w zakresie dubbingu. Zawiera ona bogaty zbiór ról, które wyróżniają się różnorodnością i głębią przedstawienia postaci.
Filmy fabularne | |||
Rok produkcji | Tytuł filmu | Postać | Notatki |
1957 | Tydzień westchnień | _ | Etiuda szkolna |
1960 | Mąż swojej żony | Sprinterka Jadwiga Fołtasiówna-Karcz | Debiut w filmie |
1962 | Rodzina Milcarków | Barbara Henke | _ |
1965 | Walkower | Inżynier Teresa Karczewska | _ |
1965 | Dziewczęta w letnich sukienkach | _ | Etiuda szkolna |
1968 | Wniebowstąpienie | Ludwika Gerson – przyjaciółka Raisy ze Lwowa | _ |
1969 | Rzeczpospolita babska | Porucznik Krystyna Gromowicz | _ |
1972 | Z tamtej strony tęczy | Doktor Teresa | _ |
1973 | Punkt widzenia | „Hola Goga” – nauczycielka geodezji | Film krótkometrażowy |
1973 | Drużynowy | Mama Wojtka | Film krótkometrażowy |
1991 | Tak tak | Matka Zuzi | _ |
Telewizja i seriale | |||
Rok | Tytuł | Rola | Uwagi |
1960 | Zawadiaka mimo woli | Giulia | Program telewizyjny |
1960 | Świadek | _ | Program telewizyjny |
1960 | Obrazki śpiewające | _ | Program telewizyjny |
1961 | Ta trzecia | Ewa | Program telewizyjny |
1963 | Romans Teresy Hennert | _ | Program telewizyjny |
1963 | Mandragora | Lukrecja | Program telewizyjny |
1964 | Człowiek z głową | Barbara | Program telewizyjny |
1965 | Zabawa jak nigdy | _ | Program telewizyjny |
1965 | Stawka większa niż życie | Edyta Lausch | Program telewizyjny, odcinek: 5 pt. „Kryptonim Edyta” |
1965 | Piąta bomba | Elza | Program telewizyjny |
1965 | Kapitan z Koepenick | _ | Program telewizyjny |
1966 | Przyznaję się do winy | Dora | Program telewizyjny |
1967 | Zabijaka | Masza Siergiejewna | Film telewizyjny |
1967 | Upiór | Dasza / Praskowia | Film telewizyjny, podwójna rola |
1967 | Stawka większa niż życie | Edyta Lausch | Serial telewizyjny, odcinek: 14 pt. „Edyta” |
1967 | Poletko nad jeziorem | Renata | Program telewizyjny |
1967 | Pajęczyna | Barbara / Angela / Jeanette | Program telewizyjny |
1967 | Maliniarz | Sieglinda | Program telewizyjny |
1968 | Sędzia Irving | Saddy | Program telewizyjny |
1968 | Król i aktor | Dorota Padlewska | Program telewizyjny |
1969 | Będę kobietą | _ | Program telewizyjny |
1970 | Widmo nocnej podróży | _ | Program telewizyjny |
1970 | Wakacje z duchami | Wiolonczelistka – żona „niewidomego” organisty | Serial telewizyjny, odcinki: 5 pt. „Tajemnica czarnego futerału”, 6 pt. „Dzień bez cudów”, 7 pt. „Strachy na lachy” |
1970 | W imieniu prawa | Żona dyrektora | Program telewizyjny |
1970 | Pierwszy interesant | _ | Program telewizyjny |
1970 | Owoce miłowania | _ | Program telewizyjny |
1970 | A jesteś ogród | _ | Widowisko telewizyjne |
1971 | Szafir jak diament | Architekt Ewa Potocka | Program telewizyjny |
1971 | Podróż za jeden uśmiech | Monika | Serial telewizyjny, odcinek: 6 pt. „Polowanie na kapelusz” |
1971 | Na przełaj | Grażyna – córka | Film telewizyjny |
1973 | Zaciemnienie w Gretley | Diana Axten | Program telewizyjny |
1973 | Weekend | Helena Holben | Program telewizyjny |
1973 | Tajemnica jeziora | Adrienne | Program telewizyjny |
1973 | Akcja V | Maryla | Program telewizyjny, odcinki: 3 pt. „600 wron nad Peenemünde”, 4 pt. „Specjalne wigilijne danie”, 5 pt. „Pilna przesyłka do Londynu” |
1974 | Żona z orchideami | Gladys Bewans | Program telewizyjny |
1975 | Dyrektorzy | Żona Badury | Serial telewizyjny, odcinek: 1 pt. „Swój chłop” |
1976 | Sidła | Piotrowska | Program telewizyjny |
1978 | Pamela | Sierżant Molly | Program telewizyjny |
1980 | Na czym pani gra | Julia | Program telewizyjny |
1995 | Próby domowe | _ | Serial telewizyjny |
1995 | Don Carlos | Księżna Olivarez | Program telewizyjny |
2005 | Na dobre i na złe | Hanka Sikorska | Serial telewizyjny, odcinek: 229 pt. „Uśpiona miłość” |
Dubbing | |||
Filmy | |||
Rok | Tytuł | Rola | Uwagi |
1960 | Kim pan jest, doktorze Sorge? | Lilly Braun | – |
1961 | Włoszki i miłość | – | Nowela 10 − „Kariera” |
1962 | Serca trzech dziewcząt | – | – |
1963 | Atak we mgle | Bessy Benson | – |
1964 | Lemoniadowy Joe | Winnifred | – |
1965 | Człowiek z Hongkongu | Alexandrine Pinardel | – |
1965 | Droga Brigitte | Pandora | – |
1965 | Wątła nić | Marion | – |
1966 | Czarna pantera | Martina | – |
1967 | Przedział morderców | Benjamine „Bambi” Bombat | Wersja kinowa |
1968 | Lew pręży się do skoku | Eva | – |
1969 | Czerwony namiot | Valeria | – |
1975 | Ostatnia ofiara | Krugłaja | – |
1976 | Robert i jego małpka | Tesařova | – |
Seriale i telewizja | |||
Rok | Tytuł | Rola | Uwagi |
1975-1976, 1982-1983 | Pszczółka Maja | Ćma | – |
1976 | Ja, Klaudiusz | Sybilla | Odcinki: 1, 13 |
Przypisy
- Aleksandra Zawieruszanka: odrzucona szansa [online], Onet Kultura, 20.11.2019 r. [dostęp 11.08.2022 r.]
- Legendy PRL. To ich kochały miliony. Aleksandra Zawieruszanka - miała szansę na wielką karierę. Nie skorzystała [online], plejadapl, 27.04.2017 r. [dostęp 11.08.2022 r.]
- Aktorka Aleksandra Zawieruszanka kończy 75 lat [online], Onet Kultura, 03.04.2012 r. [dostęp 11.08.2022 r.]
- Aleksandra Zawieruszanka, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 11.08.2022 r.]
- Aleksandra Zawieruszanka stała się „żoną swojego męża” i bez żalu rzuciła aktorstwo [online], Viva.pl [dostęp 11.08.2022 r.]
- a b c d Aleksandra Zawieruszanka w bazie filmpolski.pl
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Beata Paluch | Lech Bałaban | Tomasz Bonarowski | Bronisław Suchanek | Wojciech Dutka (pisarz) | Anna Lenartowicz-Stępkowska | Mieczysław Hańderek | Ludwig Wolff (pisarz) | Bober (raper) | Irene Meyer-Hanno | Anna Kózka | Rafał Szłapa | Eugeniusz Chrobak | Leszek Zbijowski | Bogusław Bogdan Słupczyński | Janusz Kohut | Robert Mleczko | Jerzy Skowronek (muzyk) | Jarosław Gołembiowski | Anka LeśniakOceń: Aleksandra Zawieruszanka