Północno-wschodnia obwodnica Bielska-Białej


Północno-wschodnia obwodnica Bielska-Białej jest kluczowym elementem infrastruktury drogowej, która biegnie przez wschodnie oraz północno-wschodnie dzielnice miasta, w tym obszary takie jak Komorowice, Hałcnów, Lipnik, Złote Łany, Straconkę oraz Mikuszowice. Stanowi ona część drogi ekspresowej S1, która łączy konurbację górnośląską z Bielskiem-Białą oraz z Zwardoniem.

W kontekście przyszłościowym, obwodnica ma również zyskać nowe połączenie z planowaną Beskidzką Drogą Integracyjną, która ma łączyć Bielsko-Białą z Krakowem. Celem tej inwestycji jest odciążenie głównych arterii komunikacyjnych miasta, które obecnie są przeciążone ruchem, zwłaszcza w obrębie centrum. Wydanie ruchu tranzytowego w kierunku północ-południe, w którym znaczną część stanowi ruch ciężki, przyczyniło się do wzrostu przepustowości i jednocześnie zmniejszenia degradacji istniejących dróg miejskich.

Obwodnica ta ma również na celu usprawnienie komunikacji między wschodnimi dzielnicami Bielska-Białej. Co więcej, w szerszym ujęciu, jako część VI Korytarza TEN-T, ma ona kluczowe znaczenie dla poprawy międzynarodowej komunikacji w obrębie krajów Unii Europejskiej.

Statystyka

W niniejszym opracowaniu przedstawiamy istotne dane statystyczne dotyczące północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej. Informacje te, jak pokazuje poniższa lista, są kluczowe dla zrozumienia postępu oraz powierzonych zadań związanych z tym projektem.

  • Data podpisania umowy na zarządzanie i nadzór: 30 lipca 2008,
  • Data podpisania umowy na roboty budowlane: 22 października 2008,
  • Data przekazania placu budowy: 29 października 2008,
  • Data rozpoczęcia robót budowlanych: 12 listopada 2008,
  • Termin zakończenia inwestycji (zrewidowany termin): 28 października 2011,
  • Długość całości inwestycji: 11,9 km,
  • Objętość robót ziemnych: 1,918 mln m³,
  • Ilość mas bitumicznych: 174 tys. ton,
  • Liczba obiektów inżynieryjnych: 52,
  • Liczba ekranów akustycznych: 15,2 km,
  • Wartość robót budowlanych: ok. 1254 mln PLN,
  • Wartość zarządzania i nadzoru: 8 842 560,00 PLN.

Odcinki

– ODCINEK I – Rehabilitacja nawierzchni oraz dostosowanie ulicy Niepodległości do standardu drogi ekspresowej.

– Długość tego segmentu wynosi 2,85 km.

  • zakres prac obejmuje:
  • remont 2 jezdni, każda z 2 pasami ruchu oraz poszerzenie pasów awaryjnych,
  • budowę 12 obiektów inżynieryjnych,
  • instalację 2,4 km ekranów akustycznych.

Po zakończeniu modernizacji, odcinek stanie się częścią drogi ekspresowej S52, łączącej Bielsko-Białą z Cieszynem. Przebudowa umożliwiła likwidację wszystkich skrzyżowań na poziomie drogi po tym odcinku. W tej wersji przebudowano również węzeł „Komorowice”, uwzględniając dotychczasowe zaniechania przy budowie drogi ekspresowej S52 do Cieszyna.

– ODCINEK II – Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła „Rosta” do węzła „Krakowska”.

– Długość tej sekcji wynosi 3,85 km.

  • zakres robót obejmuje:
  • budowę 2 jezdni z 2 pasami ruchu o szerokości 3,5 m,
  • budowę węzła „Rosta”,
  • realizację 17 obiektów inżynieryjnych,
  • wybudowanie 4,9 km ekranów akustycznych.

W odcinku II zrealizowano budowę drogi ekspresowej, a także węzła „Rosta”, którego kształt przypomina „trąbkę”. Powstała również tymczasowa łącznica w pobliżu budowanego węzła „Suchy Potok”, gdzie krzyżować się będą drogi S1, S52 oraz BDI.

– ODCINEK III – Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła „Krakowska” do węzła „Mikuszowice”.

– Całkowita długość tego kawałka wynosi 5,25 km.

  • zakres prac obejmuje:
  • budowę 2 jezdni, każda z 2 pasami ruchu o szerokości 3,5 m,
  • budowę 2 węzłów drogowych: „Krakowska” oraz „Mikuszowice”,
  • stworzenie 23 obiektów inżynieryjnych,
  • budowę 7,9 km ekranów akustycznych.

W ramach odcinka powstały dwa częściowo bezkolizyjne węzły drogowe: „Krakowska” o regularnym kształcie oraz „Mikuszowice” o formie nieregularnej. Dzięki tej budowie obwodnica zyskała połączenie z drogą ekspresową S1 prowadzącą do Żywca, następnie Zwardonia oraz z drogą wojewódzką nr 942, łączącą Bielsko-Białą z Wisłą.

Przypisy

  1. Obwodnica Truck | Bezproblemowy Transport [online], obwodnica-bielska-bialej.pl [dostęp 26.11.2017 r.]
  2. a b c Węzeł Mikuszowice to zintegrowany węzeł z ulicą Żywiecką oraz Bystrzańską.

Oceń: Północno-wschodnia obwodnica Bielska-Białej

Średnia ocena:4.52 Liczba ocen:25