Stanisław Zientek


Stanisław Zientek, urodzony 15 września 1950 roku w Bielsku, to postać niezwykle znacząca w polskiej historii lotnictwa. Jest on zarówno konstruktor szybowców, jak i pilot szybowcowy oraz doświadczalny, co czyni go wieloaspektowym specjalistą w tej dziedzinie.

Dzięki swojemu wkładowi w rozwój szybowców, Zientek zyskał uznanie nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami.

Życiorys

Stanisław Zientek, to syn Adama oraz Jadwigi z domu Studnickiej. Jego życie to prawdziwa historia pasji i osiągnięć w dziedzinie szybownictwa oraz inżynierii.

Wykształcenie i praca zawodowa

W 1968 roku, po zdaniu matury w Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Bielsku-Białej, rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Studia te zakończył w 1976 roku, a dwa lata później uzyskał dyplom w zakresie osprzętu i automatyki lotniczej.

Swoją karierę zawodową zainaugurował w listopadzie 1975 roku, kiedy to podjął pracę w Przedsiębiorstwie Doświadczalno-Produkcyjnym Szybownictwa PZL Bielsko. Pełniąc rolę konstruktora, brał udział w tworzeniu legendarnych szybowców, takich jak SZD-42-2 Jantar 2B, SZD-45 Ogar czy SZD-50 Puchacz. W 1979 roku zarządzał zespołem, który projektował szybowiec SZD-51 Junior, czym przyczynił się do jego oblotu w 1980 roku.

W grudniu 1984 roku objął kierownictwo zespołu, który opracowywał nowoczesny, sportowy szybowiec klasy standard. W wyniku współpracy z zespołem narodził się model SZD-48M Brawo, który stał się jednym z jego osiągnięć zawodowych. Zajmując się także oblatywaniem szybowców, stał się ważnym członkiem personelu latającego Działu Prób w Locie.

Po zakończeniu pracy w PZL Bielsko w 1986 roku, skupił się na nauczaniu jako instruktor szybowcowy w Aeroklubie Bielsko-Bialskim, gdzie redagował Biuletyn instruktora i pilota szybowcowego. Co więcej, zasiadał w komisji Międzynarodowej Federacji Lotniczej, reprezentując Polskę w sprawach związanych z szybowcami. W 1991 roku zakończył swoją karierę jako szybownik i konstruktor, zakładając własną działalność gospodarczą.

Jako osoba wszechstronnie uzdolniona, posiada również uprawnienia tłumacza tekstów technicznych NOT.

Szybownictwo

Swoją przygodę z szybowcami rozpoczął w 1966 roku, gdy został członkiem Aeroklubu Bielsko-Bialskiego i rozpoczął treningi szybowcowe. Jego umiejętności szybko przyniosły efekty, bo już w sierpniu otrzymał Srebrną Odznakę Szybowcową oraz licencję pilota szybowcowego.

W 1969 roku dołączył do szybowcowej kadry juniorów, a w późniejszym czasie znalazł się w narodowej kadrze szybowcowej. Jego błyskotliwe osiągnięcia obejmują tytuł wicemistrza Polski zdobyty w 1972 roku na XVII Szybowcowych Mistrzostwach Polski, a także pierwsze miejsce na Mistrzostwach Państw Socjalistycznych w Vrchlabí w 1973 roku. W kolejnych latach niejednokrotnie zdobywał czołowe lokaty na mistrzostwach.

Zyskał także uprawnienia szybowcowego pilota doświadczalnego II klasy w 1982 roku, a w 1983 roku stał się instruktorem II klasy. Ma na koncie wspaniałe osiągnięcia, w tym drugie miejsce na Szybowcowych Mistrzostwach Polski w 1983 roku oraz tytuł szybowcowego mistrza Polski, który zdobywał przez trzy lata z rzędu (1985–1987).

26 maja 1990 roku, będąc trzecim Polakiem, zrealizował przelot na trasie zamkniętej o długości 1006 km, za co został uhonorowany Złotą Odznaką Szybowcową z Trzema Diamentami, z numerem 155.

W swojej bogatej karierze jako pilot, wykonał około 1600 lotów, co przełożyło się na niespełna 3100 godzin w powietrzu. Przez lata należał do kadry szybowcowej kraju, uczestniczył w zawodach, zdobywając miejsca medalowe na 18 z nich.

Życie prywatne

Stanisław Zientek jest mężem Lidii z domu Andrzejewskiej. W jego rodzinie są również córki Urszula (ur. 1976) i Marta (ur. 1983) oraz syn Wiktor Adam (ur. 1990).

Przypisy

  1. Stanisław ZIENTEK. medalenaskrzydlach.pl. [dostęp 23.01.2024 r.]
  2. Dane osoby: ZIENTEK STANISŁAW, 69 lat (ur. 1950). infoveriti.pl. [dostęp 28.09.2019 r.]
  3. Zientek Adam. samoloty.pl. [dostęp 28.09.2019 r.]
  4. Zientek Stanisław. samolotypolskie.pl. [dostęp 28.09.2019 r.]
  5. Monitor Sądowy i Gospodarczy nr 244/2004 (2080) - Pozycja 166961. krs-online.com.pl. [dostęp 28.09.2019 r.]
  6. Aeroklub Bielsko-Bialski w latach 1945 - 2000. epba.pl. [dostęp 28.09.2019 r.]
  7. Andrzej Glass, Tomasz Murawski: Polskie szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju. Bielsko-Biała: Wydawnictwo SCG, 2012, s. 196. ISBN 978-83-932826-0-9. OCLC 804836344.
  8. Jędrzejewski 2014, s. 720.
  9. Jędrzejewski 2014, s. 719.
  10. Jędrzejewski 2014, s. 717.
  11. Jędrzejewski 2014, s. 716.
  12. Skrzydlata Polska, 1972, s. 4-5.

Oceń: Stanisław Zientek

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:5