Monika Kufel


Monika Kufel, urodzona 28 stycznia 1979 roku w Bielsku-Białej, jest uznaną polską osobowością artystyczną, która łączy w swoim dorobku wiele ról. Jako aktorka teatralna, scenografka, kostiumografka oraz dramatopisarka, wyróżnia się swoją wszechstronnością i zaangażowaniem w różnorodne projekty artystyczne.

Jednym z jej najważniejszych osiągnięć jest współzałożenie Teatru BARAKAH w Krakowie w 2004 roku, co stanowi kluczowy moment w rozwoju kulturalnym regionu. Od 2007 roku pełni funkcję prezeski Fundacji Dziesięciu Talentów, która wspiera działalność Teatru BARAKAH, promując młode talenty i rozwijając teatr jako formę sztuki.

W latach 2015 – 2016, Monika Kufel obejmowała stanowisko dyrektorki Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, co podkreśla jej zaangażowanie w życie teatralne i kulturę Krakowa.

Życiorys

Monika Kufel jest absolwentką Wydziału Lalkarskiego przy Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie ukończyła studia w 2005 roku. Już w 2004 roku podjęła wspólną inicjatywę z Michałem Nowickim, co zaowocowało założeniem Teatru BARAKAH w Krakowie.

W 2007 roku, ich wspólne działania doprowadziły do stworzenia Fundacji Dziesięciu Talentów, która ma na celu wspieranie działalności Teatru BARAKAH. Fundacja ta działa jako organizacja pozarządowa o charakterze non profit, a jej misją jest m.in. promowanie kultury teatralnej oraz organizowanie wydarzeń artystycznych.

Kariera zawodowa

Monika Kufel ma zróżnicowaną i bogatą karierę zawodową, w której odegrała wiele znaczących ról w polskim teatrze. Pełniąc różnorodne funkcje jako aktorka, scenografka, kostiumografka, a także dramatopisarka, rozpoczęła swoją przygodę artystyczną przy Teatrze BARAKAH w Krakowie, gdzie pracuje od 2004 roku.

W 2007 roku Monika została prezesem Fundacji Dziesięciu Talentów na rzecz Teatru BARAKAH, gdzie nadal działa na rzecz rozwoju teatru i wspierania młodych artystów.

W latach 2015-2016 pełniła funkcję dyrektorki festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne, co pokazało jej zaangażowanie w organizację wydarzeń teatralnych, które promują sztukę i kulturę w Krakowie.

Monika miała również okazję pracować jako scenografka i kostiumografka w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu w latach 2012-2013, a także w Teatrze Nowym w Poznaniu, gdzie pracowała w latach 2011-2012.

Jej talent aktorski można było podziwiać w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, w którym występowała od 2004 do 2011 roku, oraz w Teatrze Lalki, Maski i Aktora „Groteska” w Krakowie, gdzie zagrała w latach 2007-2009.

Monika występowała także w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie między 2006 a 2008 rokiem, co świadczy o jej wszechstronności oraz umiejętności odnalezienia się w różnych rolach i spektaklach.

Dorobek artystyczny

Monika Kufel od lat wnieśłła znaczący wkład do polskiej sceny teatralnej, jako aktorka i twórczyni. Jej dorobek artystyczny obejmuje szereg projektów, które odzwierciedlają jej wszechstronność i talent. Oto niektóre z wyróżniających się ról i produkcji, w które była zaangażowana:

  • Masakra program składany/kabaretowy/rewiowy w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska (2003),
  • Mała Syrenka Waldemara Wolańskiego w reż. Waldemara Wolańskiego, forma twórczości: rola aktorska (2004),
  • Krynicki ostaniec Henryka Cyganika w reż. Wojciecha Markiewicza, forma twórczości: rola aktorska (2004),
  • Sceny z „Umarłej klasy” Tadeusza Kantora w reż. Krzysztofa Miklaszewskiego, forma twórczości: rola aktorska (2005),
  • Pulapka Tadeusza Różewicza w reż. Krzysztofa Babickiego, forma twórczości: rola aktorska (2006),
  • Cin Moniki Kufel w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, scenografia i kostiumy, scenariusz (2007),
  • Amelka, Bóbr i Król na dachu Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler w reż. Konrada Dworakowski, forma twórczości: rola aktorska (2008),
  • Być jak Pippi Lecha Chojnackiego w reż. Lecha Chojnackiego, forma twórczości: rola aktorska (2008),
  • Antygona Sofoklesa w reż. Bogdana Cioska, forma twórczości: rola aktorska (2008),
  • Klinika dobrej śmierci Jacka Getnera w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska (2008),
  • Damska toaleta Rodolfo Santany w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska (2009),
  • Romeo i Julia Williama Shakespeare’a w reż. Anny Kasprzyk, forma twórczości: rola aktorska (2009),
  • Zemsta Aleksandra Fredry w reż. Anny Kasprzyk, forma twórczości: rola aktorska (2009),
  • Antygona Sofoklesa w reż. Anny Kasprzyk, forma twórczości: rola aktorska (2009),
  • Szyc Hanocha Levina w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, scenografia, kostiumy (2010),
  • Romanca Jacka Chmielnika w reż. Zbigniewa Kułagowskiego, forma twórczości: rola aktorska, asystentka reżysera (2010),
  • Antygona w Nowym Jorku Janusza Głowackiego w reż. Tomasza Piaseckiego, forma twórczości: rola aktorska (2010),
  • Kukuryku na patyku Paula Marra w reż. Tomasza Kowalskiego, forma twórczości: rola aktorska (2010),
  • Jednoręki ze Spokane Martina McDonagha w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, scenografia i kostiumy (2011),
  • Statek dla lalek Mileny Marković w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, scenografia i kostiumy (2011),
  • Poper Hanocha Levina w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: scenografia i kostiumy (2012),
  • Martwe wesele Asji Srnec Todorović w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, scenografia i kostiumy (2012),
  • Body Art Igora Bauersimy i Réjane Desvignes w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: scenografia i kostiumy (2013),
  • Królowa wanny Hanocha Levina w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, scenografia i kostiumy (2013),
  • Dyktanda Stanisława Lema w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska i scenografia (2014),
  • Noce Waniliowych Myszy odc. 1. Kurwidołek Dawida Barańskiego, Amadou Guindo i Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy (2015),
  • Noce Waniliowych Myszy odc. 2. Latawisko Dawida Barańskiego, Amadou Guindo i Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy i scenografia (2015),
  • Noce Waniliowych Myszy odc. 3. Wyborowo Dawida Barańskiego, Amadou Guindo i Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy i scenografia (2015),
  • Dzieci z dworca ZOO Christiane F. w reż. Sebastiana Oberca, forma twórczości: rola aktorska i kostiumy (2017),
  • Jednoaktówki Janusza Głowackiego w reż. Józefa Opalskiego, forma twórczości: kostiumy, scenografia (2017),
  • Elling Axela Hellsteniusa w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: kostiumy i scenografia (2018),
  • Noce Waniliowych Myszy odc. 10. Elementarz polskiego patrioty Dawida Barańskiego, Amadou Guindo i Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy i scenografia (2018),
  • Ja, Sendlerowa Bartka Harata w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy, scenografia (2018),
  • Noce Waniliowych Myszy odc. 11. Black Szczyt Amadou Guindo i Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy i scenografia (2018),
  • Noce Waniliowych Myszy odc. 12. QUO VADIS Magiczny Prodiżu? Amadou Guindo i Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy i scenografia (2019),
  • BARAKAH Songs Moniki Kufel, Michała Nowickiego, Amadou Guindo, Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: scenariusz, rola aktorska, kostiumy i scenografia (2019),
  • Inni ludzie Doroty Masłowskiej w reż. Macieja Gorczyńskiego, forma twórczości: rola aktorska i video (2020),
  • Misery Williama Goldmana na podstawie powieści Stephena Kinga w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy i scenografia (2020),
  • Matka Joanna od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reż. Macieja Gorczyńskiego, forma twórczości: rola aktorska (2021),
  • Nowa Rewia – „Come back” w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: scenografia (2021),
  • Przełamując fale Larsa von Triera w opracowaniu Vivian Nielsen w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy, scenografia i video (2021),
  • Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce Michała Telegi w reż. Michała Telegi, forma twórczości: rola aktorska (2022),
  • Twin Peaks: do drzwi czerwonych zapukam Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy i scenografia (2022),
  • Marzyciele Michała Telegi w reż. Michała Telegi, forma twórczości: rola aktorska (2023),
  • Jenner: zostać sobą. Świat według Kardashianów Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska (2023),
  • Rosemary Grzegorza Likego w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, kostiumy i aranżacja przestrzeni (2023),
  • Poza zero, czyli jak pokochałem bombę Wery Makowskx i Krzysia Zyguckiego w reż. Wery Makowskx, forma twórczości: rola aktorska (2024),
  • Requiem dla snów Anieli Płudowskiej w reż. Michała Nowickiego, forma twórczości: rola aktorska, scenografia i kostiumy (2024),
  • Jeszcze Polska nie zginęła Michaela Rubenfelda i Doroty Abbe w reż. Michaela Rubenfelda i Doroty Abbe, forma twórczości: scenografia i kostiumy (2024).

Praca Moniki Kufel wśród różnych reżyserów i adaptacji literackich potwierdza jej zróżnicowany i bogaty dorobek oraz skupienie na działaniach twórczych pod różnymi kątami. Taki wachlarz ról i przedsięwzięć, w które była zaangażowana, wskazuje na jej niezwykłe umiejętności w sztuce aktorskiej oraz dramaturgicznej.

Działalność społeczna

Monika Kufel angażuje się w działalność społeczno-artystyczną w ramach Fundacji Dziesięciu Talentów, gdzie z powodzeniem organizuje wiele inicjatyw.

Jednym z najważniejszych projektów, którym się zajmuje, jest szeroko komentowana w całym kraju kampania pod nazwą „UWAGA! Strefa LGBT”. Projekt ten otrzymał wsparcie finansowe z Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, koncentrując się na obszarze dotyczącym ochrony praw człowieka i równego traktowania.

Dzięki tym działaniom fundacja wspiera i promuje równość, a także aktywnie angażuje społeczność w dyskusję na temat praw człowieka.

Nagrody

Monika Kufel to znana postać świata teatru, która zdobyła wiele prestiżowych nagród, wyróżniających jej talent i zaangażowanie w sceniczne wystąpienia. Jej osiągnięcia są dowodem na to, jak znacząca jest jej rola w polskim teatrze.

  • wyróżnienie aktorskie za rolę Iwony w spektaklu Inni ludzie Doroty Masłowskiej na XX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu w 2021 roku,
  • nagroda im. Leona Schillera za wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru, przyznana przez Związek Artystów Scen Polskich za prowadzenie Teatru BARAKAH w 2012 roku,
  • II nagroda aktorska w spektaklu Szafa na Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku w 2007 roku,
  • wyróżnienie aktorskie w spektaklu Szafa na Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie w 2006 roku,
  • nagroda aktorska za spektakl Szafa – „Krzyż Zwycięstwa” na Międzynarodowym Festiwalu „Aktor Europy” w Macedonii w Otesevo od tamtejszego Ministra Kultury Blagoja Stefanovskiego w 2005 roku,
  • nagroda za spektakl Szafa na XI Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2005 roku,
  • nagroda aktorska za spektakl Szafa na XXXIII Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu w 2004 roku.

Stypendia

Monika Kufel zdobyła liczne stypendia, które potwierdzają jej zaangażowanie oraz wkład w rozwój kultury. Wśród najważniejszych realizacji znajdują się:

  • stypendium twórcze Miasta Krakowa w obszarze zarządzania kulturą i wsparcia kadr kultury – projekt „Strategia dostępności w teatrze” (2022),
  • stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – projekt „NA CZACIE” w ramach programu „Kultura w sieci” (2020),
  • stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – projekt „Twarzą w twarz, czyli teatr jednego aktora” (2012).

Przypisy

  1. UWAGA! Strefa LGBT Archives [online], Teatr BARAKAH [dostęp 12.02.2024 r.]
  2. Za nami XX Festiwal Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” [online], Urząd Miejski w Zabrzu, 26.10.2021 r. [dostęp 22.08.2023 r.]
  3. a b Zespol Archive [online], Teatr BARAKAH [dostęp 22.08.2023 r.]
  4. Polska, Teatr z efektami specjalnymi [online], rybnik.com.pl [dostęp 22.08.2023 r.]
  5. a b Teatr Barakah | [online] [dostęp 22.08.2023 r.]
  6. a b c Monika Kufel, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (autorzy) [dostęp 22.08.2023 r.]
  7. a b c Monika Kufel [online] [dostęp 22.08.2023 r.]
  8. Spektakle [online] [dostęp 22.08.2023 r.]
  9. InstytutI. Teatralny InstytutI., Koniec Krakowskich Reminiscencji Teatralnych? | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce - polski wortal teatralny [dostęp 22.08.2023 r.]
  10. Fundacja [online], Teatr BARAKAH [dostęp 22.08.2023 r.]
  11. Nagrody [online], Teatr BARAKAH [dostęp 22.08.2023 r.]
  12. 11. edycja (2004/2005) [online], Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej [dostęp 22.08.2023 r.]
  13. Centrum Kultury Żydowskiej [online], judaica.pl [dostęp 22.08.2023 r.]
  14. Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa- Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa - BIP MK [online], bip.krakow.pl [dostęp 22.08.2023 r.]
  15. a b Nagrody [online], Teatr BARAKAH [dostęp 22.08.2023 r.]
  16. n, TEATR BARAKAH – REPERTUAR NA LUTY [online], Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne, 03.02.2018 r. [dostęp 22.08.2023 r.]

Oceń: Monika Kufel

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:16