Aleje Sułkowskiego to nieformalne określenie obszaru śródmieścia Bielska-Białej, który koncentruje się wokół kilku kluczowych ulic. Mowa tu o ulicach takich jak Bohaterów Warszawy, gen. Stefana Grota-Roweckiego, Hugona Kołłątaja, kpt. Aleksandra Kunickiego oraz Thomasa W. Wilsona. Obszar ten zlokalizowany jest w malowniczym zakolu rzeki Białej, znanej również jako Białka.
Historia tej okolicy sięga lat przedwojennych. Do lat 30. XX wieku w miejscu tym rozciągał się ogród zamku książąt Sułkowskich. Po jego parcelacji w 1934 roku rozpoczęto proces budowy nowej dzielnicy mieszkaniowej. Dziś Aleje Sułkowskiego stanowią jedno z większych skupisk architektury wczesnomodernistycznej w Bielsko-Białej.
Obszar ten, będący częścią Dolnego Przedmieścia, to nie tylko przestrzeń mieszkalna, ale także miejsce z bogatą historią, które zachwyca zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Historia i architektura
W 1489 roku bielscy mieszczanie uzyskali od księcia Kazimierza II Cieszyńskiego zatwierdzenie swoich wcześniejszych przywilejów, a także prawo do budowy domów poza murami miasta. W zamian mieszkańcy odstąpili księciu teren pomiędzy zamkiem a rzeką Białą, który miał służyć jako ogród zamkowy, z zastrzeżeniem, że nie zostanie zabudowany. W połowie XIX wieku, dzięki staraniom ordynata Ludwika Jana Nepomucena Sułkowskiego, ogrody zaczęły być otwierane dla mieszkańców. W 1848 roku, w czasie rewolucyjnych zawirowań, na ich terenie miały miejsce demonstracje organizowane przez Towarzystwo Demokratyczne, któremu przewodził książę Sułkowski.
W latach 60. XIX wieku ogrody przeszły renowację, a jednym z rezultatów tej pracy był staw, który zimą wykorzystywano jako publiczne lodowisko. W 1876 roku przez zachodnią część ogrodu przeprowadzono linię kolejową prowadzącą do Żywca. Działka, która odcięła ogrody od reszty terenów, została sprzedana w 1888 roku w celu budowy Teatru Miejskiego. Inicjatywa parcelacji reszty ogrodu zyskała na znaczeniu za czasów księcia Józefa Marii Sułkowskiego приблизно w roku 1893, a projekt ten został pozytywnie odebrany przez lokalne władze. Niemniej jednak, do realizacji doszło jedynie w kontekście budowy Bazarów Zamkowych w 1899 roku, a koncepcję zabudowy ogrodu ponownie zaproponował Max Fabiani w swoim planie regulacyjnym dla Bielska z 1899 roku.
W latach 30. XX wieku znowu podjęto temat parcelacji ogrodu, której inicjatorem był Aleksander Karol Ludwik Sułkowski. Zmagał się on z poważnymi problemami finansowymi, które potęgował wielki kryzys oraz konieczność opłacenia wysokiego podatku spadkowego. Warunki sprzedaży gruntów oraz poszczególne formy przyszłej zabudowy stały się kwestią kilkuletnich negocjacji pomiędzy Sułkowskim a władzami miasta. Jedna z koncepcji zakładała bezpłatne przekazanie publicznej części terenu w celu zachowania parkowego charakteru ogrodu. Ostatecznie, w 1934 roku podzielono cały teren na 65 działek, z których większość kupili zamożni Żydzi, co spowodowało, że nowo powstałą dzielnicę żartobliwie nazywano Tel Awiw.
Sułkowski zarezerwował dla siebie jedynie trzy działki w południowo-wschodnim rogu, a jedną z centralnie ulokowanych przekazał Polskiej Macierzy Szkolnej, która zamierzała w tym miejscu wybudować „polski dom oświatowy”. Do wybuchu II wojny światowej na obszarze ogrodu wzniesiono około trzydziestu kamienic, głównie trzy- i czteropiętrowych, które stały się przykładami architektury wczesnego modernizmu. Wśród architektów byli tacy twórcy jak Alfred Wiedermann, Walter Fussgänger, Paweł Juraszko, Wilhelm Riedel, oraz Józef Kozieł, a także Roman Jüttner i Franciszek Bolek, którzy współtworzyli wspólne atelier. Ze wschodniej strony ogrodu znajduje się imponujący zespół pięciu sześciopiętrowych budynków zaprojektowanych przez Wiedermanna dla Alfreda Jurzykowskiego w 1937 roku, nazywany popularnie „okrąglakiem”, ze względu na swój półkolisty kształt przystosowany do zakola rzeki.
Jego opływowa forma i okrągłe okna przypominające bulaje ukazują inspiracje architekturą okrętową (Streamlined Modern). Do często opisywanych obiektów należy również kamienica Adolfa Fränkla (Bohaterów Warszawy 1), zrealizowana według projektu Jüttnera i Bolka w 1934 roku, znana z asymetrycznej bryły i owalnych elementów kontrastujących z prostymi liniami. W niektórych budynkach zastosowano wykusze, co historycy architektury uważają za nawiązanie do wcześniejszej secesyjnej stylistyki.
Główna ulica, która tworzy równoleżnikową oś założenia, nosiła pierwotnie nazwę Aleja Sułkowskiego, a jej inne odcinki przechrzczono na: Aleje Marszałkowskie, Aleję Marszałka Ferdynanda Focha, Thomasa W. Wilsona, Hugona Kołłątaja i Rzeczną. W czasach okupacji niemieckiej (1939–1945) ulice przemianowano, wprowadzając nazwiska znanych kompozytorów, co sprawiło, że Aleja Sułkowskiego zmieniła nazwę na Beethovenstraße, a inne na Richard-Wagner-Straße, Haydnstraße, Mozartstraße, Schlossgartenstraße oraz Bachweg. Po wojnie główna ulica, połączona z dawną Rzeczną, otrzymała imię Józefa Stalina, a w 1956 roku przeszła na patronat Bohaterów Warszawy. Przywrócono również nazwę ulicy Kołłątaja, a inne ulice przed dekomunizacją w latach 90. XX wieku nosiły imiona Klementa Gottwalda, Janka Krasickiego i Marcelego Nowotki. Później zmieniono nazwy na gen. Stefana Grota-Roweckiego, Thomasa W. Wilsona (odzyskana nazwa) oraz kpt. Aleksandra Kunickiego.
W miarę rozwoju nowej dzielnicy mieszkańcy potrzebowali nowych przepraw przez rzekę Białą, co doprowadziło do budowy kładki pieszej w 1938 roku, łączącej Aleję Sułkowskiego z bialskim Placem Ratuszowym, znaną później jako „krzywy mostek”. Jej budowie towarzyszył dwuletni spór o lokalizację i finansowanie między samorządami Bielska i Białej Krakowskiej. W tym samym czasie narodziła się także koncepcja budowy mostu w ciągu ulicy Kołłątaja, który został zrealizowany dopiero w 1989 roku.
Ponieważ w pierwszym etapie udało się zabudować tylko połowę przeznaczonych działek, w kolejnych dekadach nastąpił proces ich gęstszej zabudowy w nowszym stylu blokowym, zachowując jednak pierwotny układ urbanistyczny. Działka przeznaczona przed wojną dla Polskiej Macierzy Szkolnej została zakupiona przez Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w 1949 roku, co umożliwiło wzniesienie nowego gmachu edukacyjnego – początkowo dla Szkoły Ogólnokształcącej Towarzystwa Przyjaciół Dzieci z poziomem podstawowym i liceum, która z czasem przekształciła się w Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Stefana Żeromskiego (III Liceum Ogólnokształcące oraz Szkoła Podstawowa nr 22). W latach 1969–1971 obiekt znacząco rozbudowano, oddzielając szkołę podstawową w osobnym pawilonie. W 1966 roku między ulicami Gottwalda (Grota-Roweckiego) i Kołłątaja otwarto dziewięciopiętrowy blok mieszkalny z 90 mieszkaniami, który przez krótki czas był najwyższym budynkiem mieszkalnym w mieście.
Dodatkowo, nowoczesny biurowiec powstał na rogu ulic Bohaterów Warszawy i Kunickiego na przełomie XX i XXI wieku, nawiązując do stylistyki wczesnomodernistycznej. Znajduje się w nim Centro Italiano di Cultura – prywatny ośrodek promocji kultury włoskiej z siedzibą i szkołą językową, działający od 1998 roku. W grudniu 2019 roku na skwerze przy ulicy Bohaterów Warszawy, obok kładki przez rzekę, odsłonięto rzeźbę Pampaliniego z hipopotamem, która stanowi główną postać popularnego bielskiego serialu o łowcy zwierząt, produkowanego w Studiu Filmów Rysunkowych, w ramach serii Bajkowe Bielsko-Biała.
Przypisy
- a b Grzegorz Madej: Kulisy sprzedaży ogrodów w centrum miasta. Prawda o bielskim Tel Avivie. bielsko.biala.pl. [dostęp 27.08.2024 r.]
- Rada Miejska w Bielsku-Białej: Gminny Program Opieki nad Zabytkami dla Gminy Bielsko-Biała na lata 2022-2025. s. 83. [dostęp 27.08.2024 r.]
- Jacek Kachel: Jak Stalina wymieniano na Bohaterów Warszawy. Rewolucja na bielskich ulicach. bielsko.biala.pl. [dostęp 27.08.2024 r.]
- J. Jóźwiak: Kalendarium szkoły. III Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Bielsku-Białej. [dostęp 27.08.2024 r.]
- O bielskiej komunikacji i nie tylko. „Kronika”. 8 (644), s. 9, 23.02.1989 r. [dostęp 27.08.2024 r.]
- Bielsko-Biała ma nową atrakcję turystyczną. To Pampalini z hipopotamem!. bielsko.biala.pl, 05.12.2019 r. [dostęp 27.08.2024 r.]
- Jacek Kachel: Od szlaków handlowych po autostrady. Zarys dziejów drogownictwa w Bielsku-Białej. Bielsko-Biała: Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, 2020, s. 72, 74, 75–79, 111–112, 114. ISBN 978-83-956843-0-2.
- Spis ulic. W: Wojciech Dziubek, Wojciech Kominiak: Bielsko-Biała i okolice na dawnej pocztówce i fotografii w czasach II wojny światowej. Bielsko-Biała: beskidia.pl, 2021, s. 305–312. ISBN 978-83-953489-1-4.
- Chojecka 1994, s. 80.
- Chojecka 1994, s. 156, 163–164, 172–173.
- Chojecka 1994, s. 140–141, 156.
- Bielsko-włoskie dziesięciolecie. „W Bielsku-Białej. Magazyn samorządowy”, s. 22, grudzień 2008 r. Urząd Miejski w Bielsku-Białej. ISSN 1730-3796.
- Grzegorz Madej: Bielska linia książęcego rodu Sułkowskich (1786-1918). Bielsko-Biała: Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, 2018, s. 294, 298, 339–340. ISBN 978-83-881055-4-8.
- Bielsko-Biała: plan miasta (nr katalog. 33-103-04). Warszawa-Wrocław: Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. E. Romera, 1988.
- Plany miast COPERNICUS. Bielsko-Biała. Czechowice-Dziedzice. Skoczów. Żywiec. Warszawa: Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. E. Romera, 2008. ISBN 978-83-7539-295-1.
- Najwyższy gmach w mieście oddano do użytku. „Kronika Beskidzka”. 44 (518), s. 1–2, 29.10.1966 r.
- Przechadzki po Bielsku. „Nowiny Śląska Cieszyńskiego”. 8, s. 4, 10.05.1936 r.
- Walter Kuhn: Geschichte der deutschen Sprachinsel Bielitz (Schlesien). Würzburg: Holzner Verlag, 1981, s. 414–415.
Pozostałe obiekty w kategorii "Dzielnice":
Dolne Przedmieście (Bielsko-Biała) | Górne Przedmieście (Bielsko-Biała) | Bielski Syjon | Kamienica (Bielsko-Biała) | Aleksandrowice (Bielsko-Biała) | Obszary (Bielsko-Biała) | Hałcnów | Leszczyny (Bielsko-Biała) | Komorowice (Bielsko-Biała) | Lipnik (Bielsko-Biała) | Śródmieście (Bielsko-Biała) | Żywieckie Przedmieście | Złote Łany (Bielsko-Biała) | Wapienica (Bielsko-Biała) | Straconka (Bielsko-Biała) | Stare Miasto (Bielsko-Biała) | Stare Bielsko | MikuszowiceOceń: Aleje Sułkowskiego w Bielsku-Białej